Leden in de spotlight: Myra Steens


Myra Steens, coordinator van B&B Veluwse Vallei is miMakker, contactclown. Ze maakt als clown contact met mensen met dementie of mensen met een verstandelijke beperking.

Myra deed eerst allerlei andere dingen voor ze dit beroep vond. Ze was oa. verpleegkundige, politieagent en ze deed de foto-academie.

“Ik word ingezet in instellingen. Ik werk vaak in een blok van 4 uur, waarin ik 2 x een bezoek van een uur doe en met het personeel evalueer en afstem. Mijn interventie is natuurlijk maar even, daarom probeer ik ook altijd de mensen die dagelijks contact hebben met de bewoners te inspireren om meer contact te maken. Helaas gebeurt het vaak dat het verplegend of verzorgend personeel door de hoge werkdruk niet te tijd neemt om er bij te zijn en te zien hoe ik het doe. Daar zouden ze van kunnen leren voor hun dagelijks contact met de bewoners.” 

Myra komt bij veel verschillende instellingen binnen en kan ze dus vergelijken. “Overal waar ik kom, staan grote borden om personeel te trekken. En ik kan een boek schrijven over de verschillen. Er is er maar één die ik ken, die ik bijzonder vind. Daar is het kleinschalig en is er echt aandacht voor de mensen en het personeel. Dit is Ridderspoor van de King Arthur groep. En wat me ook opvalt, alleen bij instellingen in Amsterdam, hoor ik lachen op de gang van personeel en bewoners. De Amsterdamse humor bestaat dus echt!”

Hoe is het om te ondernemen in de wereld van de zorg?

“Dat valt nog niet mee. Dat betekent veel investeren in contacten binnen de zorg. Door te laten zien en voelen wat er gebeurt in de contacten zoals ik ze maak. Dat betekent soms het doen van een “promotiebezoek” waarin het belangrijk is dat men meekijkt en dat je het er na afloop dan over kan hebben. Daarna veel geduld hebben. Fusies en reorganisatie zorgen vaak dat de inzet van mijn dienst weer op de lange baan wordt geschoven. Ik ben overigens onlangs, naar aanleiding  een proefbezoek in 2014 (!), nu gevraagd om twee dagdelen per week bij een instelling te komen werken.

En soms concurreer ik met de zorghond, die ook langs kan komen en natuurlijk ook een soort van contact met de bewoners kan maken.”   

Welke ontwikkeling in de zorg vind je zorgwekkend?

Ik zie dat er binnen opleidingen tot verpleegkundige te weinig aandacht voor de manier waarop hoe je contact maakt met cliënten. Sowieso zou je ook ander personeel, vrijwilligers, familie en mantelzorgers hier ook in kunnen scholen en ondersteunen. Korte trainingen waarin jezelf ook kan ervaren hoe het voelt . Dat kan veel  indruk maken. Dat komt het uiteindelijke contact met cliënt of geliefde ten goede. Wellicht een idee om met Annemieke Hermans uit te werken…

Wil jij meer weten over contactclown Myra? Ga dan naar haar website, Neus voor contact.