Drie dingen die ook jij te geef hebt


  1. We kennen allemaal mensen. En wellicht is de ander net op zoek naar iemand die jij kent. Een kantoorgenoot, je broer of een moeder op school. Leuk om die twee te koppelen, zo help je beide partijen aan een “kado” en word jij gewaardeerd als koppelaar. Laat ze vervolgens zelf uitvinden of ze echt een goede match voor elkaar zijn. Jouw melding: “Ja, ik ken wel iemand, geen idee of het is wat je zoekt, maar hier zijn de gegevens. Het is een leuk persoon.” is al van waarde. De envelopvraag “Wie kent er iemand die …… ?” is een slimme manier om op zoek te gaan naar een goede leverancier. Je kunt immers op de avond zelf nog meer details horen over de desbetreffende persoon.
  2. We hebben allemaal ervaringen met bedrijven, systemen, apps, etc. Wie weet zoekt de ander meningen en aanbevelingen voor een product of bedrijf. Als jij een goede ervaring hebt, kun je iets aanbevelen en wellicht een eerste gebruikerstips geven. Als je een slechte ervaring hebt, is dat ook fijn voor de ander, wellicht behoed je haar zo voor dezelfde foute aankoop. De envelopvraag “Wie heeft ervaring met product X en wil deze ervaring met me delen?” is een zeer efficiënte en betere vorm van onderzoek doen dan via Google.
  3. We hebben allemaal behoeftes en zijn daarmee wellicht doelgroep voor de business van een ander. Je kunt dan heel goed als potentiële klant, vanuit je eigen behoefte, je mening geven over plannen, ideeën, tariefstellingen en productvormen die een ander bedacht heeft. De envelopvraag “Wat zou jij er van vinden als ……?” is een zeer krachtige vorm van marktonderzoek.

Dus ook als je denkt “Ik heb nooit een klus te vergeven, ik werk gewoon in loondienst,” dan nog kun je als netwerker heel waardevol zijn. En zeker weten, ook jij zoekt regelmatig iets of iemand, ook al ben je geen ondernemer. Dus, ondernemende vrouw, kom een keer kijken bij Bites & Business en ervaar zelf hoe netwerken je leven makkelijker kan maken.

Deze blogpost is geschreven door Marijke Krabbenbos,
professional brainstormer bij IdeaCompany

<  Terug